Submania
Submania

info@submania.hr

Treninzi: Boris 091 / 2557 963 Dozvole: Leila 091 / 5722 375

Upozorenje
  • Error loading component: com_users, Component not found.

 ANC 470Kad govorimo o plovilima u ronilačkoj aktivnosti, gotovo automatski, prvi na pamet padaju puhani ili gumeni čamci, u žargonu poznatiji kao "gumenjaci".

Ozbiljnija ronilačka aktivnost teško je ostvariva bez pomoći plovila. Najbolje ronilačke destinacije su uglavnom udaljene od obale, na pučini - olupine brodova i aviona, brakovi i sike, podmorski zidovi i slično. Čak i ako se ronilačka odredišta nalaze negdje uz obalu, često do njih ne vodi nikakva cesta kojom bi se do njih moglo doći vozilom, a jasno je da pješačenje s punom ronilačkom opremom ulazi u područja avanture. Raspolaganje plovilom, pa i onim najmanjim, već drastično može izmjeniti ronilački izlet. Za ozbiljnija ronjenja potreban je, jasno, veći čamac ili čak brod.
Kad govorimo o plovilima u ronilačkoj aktivnosti, gotovo automatski, prvi na pamet padaju puhani ili gumeni čamci, u žargonu poznatiji kao "gumenjaci". Dok veći ronilački centri danas raspolažu i pravim brodovima, manji centri i ronilački klubovi te, naravno, individualni ronioci, okrenuti su uglavnom gumenjacima koji pružaju najbolji omjer između praktičnosti i ekonomičnosti s jedne strane te stabilnosti, nepotopivosti i sigurnosti plovidbe s druge. Danas je na tržištu ponuđeno nebrojeno modela gumenjaka tako da svatko može naći onaj koji će najbolje odgovarati njegovim potrebama. U ronilačkoj aktivnosti obično se upotrebljavaju jednostavniji modeli slobodnog kokpita koji omogućava dovoljno prostora za smještaj ronioca i ronilačke opreme. Naš nam hrvatski standard, "srećom", dosta pojednostavljuje odabir gumenjaka koje ocjenjujemo gotovo isključivo po samo jednom elementu - cijeni.
Najbolji omjer cijene i kvalitete za sada još uvijek nude domaći proizvođači. Prednost odabira domaćeg gumenjaka nije samo u cijeni već i u mogućnosti osiguranog i kvalitetnog servisa direktno u tvornici. Na žalost, domaća proizvodnja gumenjaka je slična ostaloj maloj brodogradnji u Hrvatskoj i teže se održava na površini od njenih proizvoda. Za to su najmanje krivi proizvođači, ali to je već neka druga tema. Ovdje bi htio prikazati pregled hrvatskih proizvođača gumenjaka i one njihove modele koji bi bili najprimjereniji za upotrebu u ronilaštvu. Prije svega, to su veći modeli s čvrstim koritom, iako i manji, sklopivi modeli mogu i određenim situacijama značiti jako puno.

 

ADP RIS

 

Bilo bi nepravedno ne započeti pregled od RIS-a, odnosno AD Plastik-a kako se danas zove, kao najstarijeg i najvećeg proizvođača gumenjaka na ovim prostorima. Njegovi popularni Maestrali plove već 37 godina, a od prije 13 godina imaju i čvrsto, stakloplastično korito. Do danas su proizvedeni u više od 40.000 primjeraka što je rezultat kojeg bi poželjeli i mnogi poznati strani proizvođači. Čak 70% proizvodnje odlazi za izvoz tako da ADP Risove čamce danas upotrebljavaju u Sjedinjenim Američkim Državama, Kanadi, Engleskoj, Njemačkoj, Austriji, Grčkoj, ... Ostatak proizvodnje ide na tržišta Hrvatske, Slovenije i BiH. Pod okriljem novog vlasnika prevladana je kriza koja je vladala nekoliko zadnjih godina i RIS je ponovo u punom zamahu. Gama starih modela je pomlađena i još se pomlađuje, a uvode se i potpuno novi modeli. Koje su njihove odlike?
Ako se neki proizvođač gumenjaka na tržištu održi gotovo 40 godina s ogromnom konkurencijom (smatra se da je tržište gumenjaka danas u najvećoj ekspanziji u cijelom nautičkom sektoru - samo u Italiji postoji nekoliko stotina proizvođača od kojih je više od 50 velikih), onda je nepotrebno sumnjati u kvalitetu njegovih proizvoda. Tako su npr. tubusi Risovih gumenjaka izrađeni od gumiranog platna marke ORCA, francuskog proizvođača Pennel Industries koji se danas smatra za apsolutni autoritet na ovom području. Materijal je kombinacija hypalona i neoprena što omogućava znatno veću trajnost i izdržljivost (otpornost na UV-zrake, blage kiseline, gorivo, ulje, ekstremne temperature, paranje, ...) od PVC-a i drugih sličnih materijala koje koristi gotovo 90% proizvođača gumenjaka u svijetu. Izrada tubusa je ručna, a gumirani dijelovi se spajaju šavovima s dvostrukim ljepljenjem dvokomponentnim ljepilima. Ovakva tehnologija smanjuje mogućnost paranja ili delaminaciju gumiranog platna te sprečava propuštanje zraka. Gramatura materijala se kreće od 1.300 gr/m2 do 1.600 gr/m2 za srednje i veće modele što je na razini najboljih svjetskih proizvođača (prosjek je između 1.100 i 1.300 gr/m2). Modeli čvrstog trupa imaju korito od stakloplastike duplog dna koje se kao i ostali plastični dijelovi proizvodi u ADP-ovim pogonima u Solinu. Korita imaju nekoliko uzdužnih (4) i poprečnih pojačanja. Kvalitetu Maestrala prepoznali su i mnogi profesionalci - njemački i slovenski vatrogasci, njemački crveni križ, slovenska i hrvatska vojska te jedinice hrvatske specijalne policije. Vrhunac potvrde RIS-ove kvalitete svakako je interes Američke obalne straže. Kad se neki proizvođač može pohvaliti da je njegova plovila odobrila ili čak koristi U.S. Coast Guard onda mu više ne trebaju nikakve daljnje potvrde. Na RIS-u je da se tu tek dokaže.

 

ADP je svoje gumenjake podijelio u tri linije - Tender, Maestral i RIS Pro.

 

 Za ronioce su najinteresantniji Maestrali koji svojim jednostavnim i čistim dizajnom imaju sve odlike zbog kojih su gumenjaci popularni u svijetu. Mala težina, dobro ponašanje u plovidbi, praktičnost, ekonomičnost, nepotopivost i stabilnost samo su neki od njih. Ima na njima, naravno, i detalja koji bi mogli biti bolji pa su stari i dobro poznati modeli 30F, 50F, 80F pomlađeni i dotjerani ili su u fazi pomlađivanja pa su tako dobili i nove oznake M380F, M420F i M480F (prema dužinama plovila za razliku od prijašnjih oznaka koje su označavale max. snagu motora).

 

Za pojedince dobro dođu već i manji modeli - otvoreni M380F te M420F koji se već može dobiti i s konzolom i roll barom (doduše roniocima potpuno nepotrebnim).

 

 Kao sredina ponude, posebno je interesantan M480F jer nudi dovoljno prostora za više ronioca i ozbiljnije performanse, a još uvijek nije prevelik i pretežak za transport i smještaj. Ovaj model uskoro dobija novu konzolu (bila bi interesantna i mogućnost ugradnje rezervoara u trupu). Maksimalna preporučena snaga za njega je 60 KS s kojima postiže brzinu od 37 milja/sat. Inače podnosi i veće motore uz određena pojačanja na trupu i tubusima.
Veliki RIS 570 Pro je, iako smješten u Pro liniju, zapravo osvježeni stari Maestral 150F. Njegove odlične performanse (50 milja/sat s motorom od 130 KS) i plovidbene karakteristike nisu zahtjevale velike izmjene, ali tržišna kretanja ipak čine svoje pa i njemu slijede dodatna poboljšanja (u trup ugradivi inox rezervoar i nova elegantnija konzola) uz dosadašnja već učinjena (novi, konični završetak tubusa i novo upravljačko sjedalo). Šteta što modeli 480 i 570 neće biti u serijskoj proizvodnji, ali će se ipak moći dobiti po narudžbi (što vjerojatno znači više čekanja na isporuku).
Nova poslovna politika ADP-a donijela je osim unaprijeđenih starih i potpuno nove modele. Dizajnom prate posljednje trendove i izgledom su potpuno konkurentni poznatim talijanskim modelima s tim da im je cijena bar za klasu niža.

 

 Prvi u nizu je model 500 Pro CC. Karakterizira ga moderno oblikovanje koje znatno bolje iskorištava prostor (boljka većine klasično dizajniranih gumenjaka). Pramac je tako npr. potpuno od stakloplastike (u njemu nema gumenih tubusa) što produžava koristan prostor, ali s druge strane daje i veću težinu čamcu.

 

Koje su mogućnosti ovog gumenjaka, pokazano je na nedavnim ispitivanjima u bračkom kanalu, kad je po buri od preko 30 čvorova i valovima od oko 1,5 m glisirao s 37 milja/sat. Čamac je inače projektiran za brzine od 42-44 milje/sat po mirnom moru i s motorima snage 115-125 KS. Najnoviji i najveći RIS je trenutno, 6,98 metara dug i 1,2 tone težak, model 700 Pro CC. Njegova unutarnja dužina je 6,80 m što pokazuje kolika mu je iskorištenost prostora. Dizajnom slijedi linije modela 500 Pro CC uz još neke dodatne elemente što ih omogućavaju veće mu dimenzije.
Svi ADP-ovi gumenjaci imaju certifikat Hrvatskog registra brodova te europski CE certifikat. Gumirano platno ima jamstvo od 5 godina, a ostali dijelovi 1 godinu. Cijene im se trenutno kreću od 3.166 EUR bez PDV-a za model M380F pa do 9.845 EUR bez PDV-a za potpuno opremljeni model 570 Pro full. Za najveći model 700 Pro, cijena još nije definirana. ADP nudi i gumenjake u paketu s Mercuryevim motorima što je uvijek jeftinije rješenje nego da se čamac i motor kupuju odvojeno.

 

Info: http://www.adplastik.hr

 

DUMI

 

Drugi hrvatski legendarni proizvođač gumenjaka je M.H.I. odnosno Dumi. Kažemo legendarni jer su od Dumija zanat učili većina današnjih slovenskih, a i neki hrvatski proizvođači gumenjaka. Nakon mnogih prelazaka iz jednih u druge vlasničke ruke Dumi se konačno vratio u Rijeku. Ovaj proizvođač se može pohvaliti prvim gumenjacima na našim prostorima sa čvrstim (stakloplastičnim) trupom. Ta se tradicija i danas nastavlja, a njihov najveći model je i prvi hrvatski serijski gumenjak duži od 6 metara.

 

 Dumijevu gamu čine modeli od 2,10 do 6,50 m, a za ronioce su dakako interesantniji veći modeli od 4,10 m, 4,50 m te najveći 6,50 m. Ovi modeli koriste gumirano platno Orca koje većina smatra ponajboljim u svijetu. Trup je kombinacija stakloplastike i sendvič materijala što omogućava dobar odnos čvrstoće i težine. Iznutra je korito ojačano uzdužnim i poprečnim pojačanjima. Forma korita omogućava postizanje velikih brzina uz manju snagu motora. Konzola, gumeni rukohvati i druga sitnija oprema uglavnom dolaze iz Italije.

 

Dumi od 4,5 m s motorom od 50 KS postiže brzinu od gotovo 40 milja/sat. S nešto slabijim motorom od 40 KS maksimalna brzina je 36 milja/sat. Zbog svojih performansi, praktičnosti i niske cijene dosta je tražen kod ronioca pojedinaca, posebno podvodnih ribolovaca.

 

 Najveći model u seriji rađen je specifično kao radni čamac za plovidbu u najtežim vremenskim uvjetima. S obzirom na veličinu, plovne karakteristike te koncepciju kokpita (otvoreni kokpit koji nudi obilje iskoristivog prostora), upravo je idealan za upotrebu u ronilačkoj aktivnosti i ne bi bilo čudo da se počne češće pojavljivati u našim ronilačkim klubovima i centrima. Ovi gumenjaci su inače odabrani kao čamci za spašavanje na tankerima Jadrolinije.
Kao pomoćne čamce na trajektima i putničkim brodovima često možete vidjeti i manje modele Dumi gumenjaka. Šteta što u Dumijevoj gami nema modela dužine oko 5 metara koji bi popunio prazninu između 4,5 i 6,5 m. Po riječima proizvođača takav model je u planu, ali je početak proizvodnje još neizvjesan.

 

ORADA

 

Treći domaći proizvođač je splitska tvrtka Orada. Orada iza sebe ima 14 godina iskustva u proizvodnji i servisiranju (između ostalih i za Hrvatsku vojsku) gumenjaka, a Orade se proizvode od 1994. godine. Brojka od oko 500 proizvedenih gumenjaka do sada pokazuje da su kupci prepoznali kvalitetu i odličan odnos uloženog i dobivenog kod ovih čamaca. Kvalitetu Orada, proizvođač potvrđuje trogodišnjom garancijom što je otprilike na nivou poznatijih (i puno skupljih) talijanskih modela. Kako bi se postigla takva kvaliteta, Orade se izrađuju potpuno ručno.

 

 Tubusi se lijepe dvokomponentnim ljepilima i to dvostrukim spojevima što osigurava nepropusnost i otpornost na razna maltretiranja. Materijal tubusa na manjim modelima (tenderi s pneumatskom kobilicom) je PVC ojačan poliesterskom mrežom, a na većim modelima s čvrstim trupom tubusi su izrađeni od Heytex-a od 1.200 gr/m2.

 

Svjetlo siva boja materijala se pokazala kao najotpornija na UV zrake i najlakša za održavanje (zato ih koristi i većina drugih proizvođača gumenjaka kao i proizvođača tendi za čamce). Svi Oradini modeli imaju certifikat Hrvatskog registra brodova.

 

Za ronjenje su interesantniji modeli 35P i 42P sa stakloplastičnim dnom koje omogućava bolje ponašanje na moru. Korito je duplog dna koje predstavlja zračnu komoru pa čamci plivaju i s ispuhanim tubusima. U Oradi posebno ističu maritimne kvalitete ovog korita. Orada 42P je npr. sposobna izvesti puni okret unutar radijusa od pola metra što pokazuje kako korito dobro "drži more".

 

 Kokpit je otvorenog tipa, bez spremišta, što daje više slobodnog mjesta u relativno malenom čamcu, a moguće je i postavljanje konzole s upravljačkim mehanizmom, sjedišta s jastukom i inoks roll bara te niza sitnije dodatne opreme poput vreće - spremišta koja se postavlja na pramcu npr. Maksimalna preporučena snaga motora je 25 KS za model od 3,5 metra odnosno 50 KS za veći model dužine 4,2 metra. Ovaj posljednji s motorom od 40 KS i 4 osobe u kokpitu može " potegnuti" do 28 milja/sat.

 

Orade su svoje mjesto našle u ronilačkim klubovima, čarter tvrtkama, Splitskom škveru, a i u ribogojilištima. Neke Oradine proizvode koristi i Hrvatska mornarica. Cijena baznog modela 42P je oko 4.300 EUR uključujući PDV. S obzirom na omjer cijene i kvalitete vjerujem da bi mnogi voljeli vidjeti i veće modele Orada koji bi svojom koncepcijom bili primjerena konkurencija Valiantima, Bombardima, Narwhalima i drugim sličnim gumenjacima.

 

Info: http://www.orada.net

 

DIOKOM

 

Naš četvrti proizvođač puhanih čamaca također je relativno mlađeg godišta. Iako su gumenjake pod nazivom ANC (Adria Nautica Club) počeli proizvoditi još 1991. godine, zbog problema s poslovanjem (Diokom je trenutno u stečaju) proizvodnja je bila prestala. Danas ANC gumenjaci doživljavaju novu mladost. U suradnji sa splitskom tvrtkom VEN MARINA, proizvodnja je obnovljena, a čak su uvedeni i novi modeli. Čini se da kreću prema svjetlijoj budućnosti jer im 95% proizvodnje ide za izvoz, uglavnom u Francusku, čije je tržište jedno od najzahtjevnijih u Europi i svijetu (uz Italiju i možda Veliku Britaniju, u Francuskoj je vjerojatno najveća ponuda raznih proizvođača u Europi).

 

 Francuskom tržištu odgovara i dizajn ANC gumenjaka - jednostavan, čist kokpit, masivni gumeni tubusi s konusnim završetcima, bez pretjerane šminke. Upravo tako izgleda većina francuskih gumenjaka - Zepelin, pro modeli Zodiaca, Selinger, Bombard i dr. Podrazumijeva se da za jedno takvo tržište mora biti i odgovarajuća kvaliteta. Svi "ozbiljniji" ANC modeli imaju tubuse od hypalon-neoprena postavljenog na mreži od trevire dok im je poliestersko korito (pojačano uzdužnim i poprečnim rebrima) građeno kao zračna komora (duplo dno) koja održava čamac na površini čak i kada su svi tubusi probušeni. Nedavno su se pojavili i manji modeli s tubusima od PVC-a, ali za ozbiljniju upotrebu u ronilačkoj aktivnosti njih bi bilo bolje preskočiti.
Gama gumenjaka ANC se prostire od 2 m dužine pa do 4,65 m, a na prvenstvu Hrvatske u podvodnom ribolovu na Šolti smo imali prilike vidjeti i najnoviji model od cca 6 m dužine.

 

 Za ronioce i podvodne ribolovce su najzanimljiviji modeli ANC 350, ANC 420 i ANC 470. Svi su građeni s čistim kokpitom, a po želji se mogu postaviti sjedišta, konzole i druga oprema. Karakteriziraju ih tubusi velikog promjera u odnosu na dužinu čamca (44 cm za model 350, 48 cm za model 420 i 54 cm za model 470) te dosta velika maksimalna snaga vanbrodskog motora koji se može postaviti na krmeno zrcalo (25 KS za model 350, 40 KS za model 420 i 60 KS za model 470) što svjedoči o kvaliteti plastike. Tu treba reći da su stvarne dužine čamaca nešto manje u odnosu na oznake koje nose (ANC 350 je dug 340 cm, ANC 420 je 415 cm, a ANC 470 ima 465 cm).

 

Značajka im je također relativno mala masa. Model 350 sa svojih 75 kg može bez problema spuštati u vodu samo jedan čovjek, a veće probleme ne bi stvarao ni model 420 sa 110 kg. Model 470 ima 160 kg što je na nivou modela od 440-450 cm.
ANC gumenjaci su u praksi pokazali svoju veliku izdržljivost, kvalitetu materijala i izrade te dobra plovna svojstva. U Hrvatskoj ih najviše koriste jedriličarski klubovi i marine. Najveća im je mana što ih još ima premalo na hrvatskom tržištu.
Na kraju, nikako ne smijemo zaboraviti još jedan jak adut ANC gumenjaka - njihovu cijenu. 13.995,00 kn (bez PDV-a) za model ANC 350, 21.995,00 kn za ANC 420 i 26.950,00 kn za ANC 470 su iznosi s kojima se uvozni gumenjaci u istoj klasi teško mogu nositi.

 

FILO boats

 

Među hrvatske proizvođače gumenjaka uvrstit ćemo i mladu tvrtku FILO boats iz Zadra čiji proizvodi, doduše, nisu pravi gumenjaci, ali su koncipirani poput njih. FILO brodovi izgledom prate oblike gumenjaka, ali su u cijelosti izrađeni od polietilena visoke gustoće, uključujući tu i tubuse. Ova tehnologija i materijal su potpuna novost ne samo u Hrvatskoj, već i na širem području ovog dijela Europe. U svjetskim razmjerima, na prste bi se mogli nabrojati proizvođači koji rade plovila iz ovog obećavajućeg materijala, a još manje ih je onih koji iz njega rade čamce preko 5 m dužine. FILO boats ih trenutno izrađuje u dužinama do 8,5 metara!

 

 Niz je prednosti koje ovaj materijal pruža u odnosu na stakloplastiku - nekoliko puta je čvršći i otporniji od nje na udarce (npr. normalno podnosi bacanja na beton s visine), nije podložan osmozi pa nema potrebe za posebnim zaštitnim (i skupim) premazima i posebnom pažnjom prilikom održavanja, grebanje i lako oštećivanje materijala ne utječe na njegova svojstva, sam je po sebi pozitivno plovan (dok stakloplastika nije), otporan je na UV zračenja i što je najbolje, višestruko je jeftiniji.
Izuzetno čvrsta gradnja ovih čamaca omogućava im plovidbu po svim vremenskim uvjetima. Trup se gradi sa središnjom kobilicom, dva dodatna pojačanja i 7-16 rebara ovisno o dužini što je vjerojatno najčvršća struktura nekog čamca ili gumenjaka koji se proizvodi kod nas ili u susjedstvu. Tubusi su, kao što je rečeno, od polietilena visoke gustoće i pregrađeni u čak 7 komora (prosječan gumenjak ima 4-5 komora) tako da su ovi čamci apsolutno nepotopivi (čak i da se probuše svih 7 komora, što je praktički teško moguće, čamac bi i dalje plutao jer je materijal plovan sam od sebe).

 

 FILO brodovi su za sada građeni isključivo za profesionalnu upotrebu bez suvišnih detalja u kokpitu i s dubokim koritom za siguran prolaz kroz visoke valove. Koriste ih profesionalni ribari i ribouzgajivači u Hrvatskoj i Italiji. Tijekom upotrebe podnose najrazličitija maltretiranja od udaranja o kaveze i betonske molove do prevoza teških tereta po najtežim vremenskim uvjetima. Lako je zamisliti njihovu upotrebu za potrebe ronilaštva, naročito ako se roni na pučinskim sikama ili potopljenim brodovima.
Potreba za održavanjem ovih plovila je minimalna, a njihova cijena je više nego konkurentna. Za primjer, FILO 4 od 4,9 metara dužine košta 4.560 Eura bez PDV-a, što je niže od cijene mnogih gumenjaka u dužinama oko 4,5 metra.

 

Info: http://www.filoboats.hr

 

Alan Černava
11.10.2002